Kwaliteitsmanagementsysteem In De Zorg

Een werkend kwaliteitsmanagementsysteem in de zorg

Zorginstellingen staan constant voor uitdagingen. Je krijgt te maken met veranderende regelgeving, de noodzaak om operationele efficiëntie te verhogen en patiëntveiligheid te waarborgen. Dat is precies waar een goed werkend kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) kan helpen. Een KMS biedt een raamwerk voor continue verbetering en compliance én draagt bij aan verhoogde patiënttevredenheid en veiligheid. Kwaliteit verbeteren in de zorg doe je met een KMS. In dit artikel vertellen we je er meer over.

Inhoudsopgave

    1. Wat is een kwaliteitsmanagementsysteem in de zorg?
    2. Wat zijn systemen voor kwaliteitszorg?
    3. De bouwstenen van een effectief systeem
    4. Hoe zet je een KMS op?
    5. Pro-aQt: jouw partner in kwaliteitsmanagement

Wat is een kwaliteitsmanagementsysteem in de zorg?

Met een kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) zorg je dat jouw zorginstelling een gestructureerde aanpak hanteert, gericht op het continu verbeteren van de patiëntenzorg en -veiligheid. Principes als risicomanagement, procesoptimalisatie, verbetermanagement en patiënttevredenheid integreer je hiermee gemakkelijk in je dagelijkse werkzaamheden zodat je niet alleen aan de geldende standaarden en regelgeving voldoet, maar deze ook overtreft. Het doel? Je waarborgt hiermee de hoogst mogelijke zorgkwaliteit.

Lees tips! Wat is een kwaliteitsmanagementsysteem? en wat is het verschil tussen een kwaliteitsmanagementsysteem en een management systeem?

Wat zijn systemen voor kwaliteitszorg?

In de zorg krijg je te maken met verschillende soorten normen en eisen waar je aan moet voldoen. Deze worden idealiter ondergebracht in een geïntegreerd KMS. Zo’n systeem is gebaseerd op nationale en internationale normen en richtlijnen. Zoals:

  • HKZ (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector): biedt een basis voor een kwaliteitsmanagementsysteem specifiek ontworpen voor de zorgsector, inclusief varianten voor kleine organisaties.
  • PREZO: staat voor PREstatie en ZOrg en richt zich op de resultaten van zorgprocessen.
  • ISO 9001:2015: een internationaal erkende norm voor kwaliteitsmanagementsystemen, toepasbaar binnen diverse sectoren, waaronder de zorg.
  • NEN-EN 15224 (ISO Zorg & Welzijn): een op de zorgsector toegespitste versie van ISO 9001, gericht op klinisch risicomanagement en patiëntveiligheid.
  • Kwaliteitskaders: zoals die voor verpleeghuiszorg, gehandicaptenzorg en wijkverpleging, bieden specifieke richtlijnen voor kwaliteits- en veiligheidsstandaarden binnen deze subsectoren.
  • NEN 7510: betreft informatiebeveiliging in de zorg, essentieel voor het beschermen van patiëntgegevens.
  • RI&E (Risico-Inventarisatie & -Evaluatie) en IGJ audits (Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd) zijn instrumenten voor het identificeren en beoordelen van risico’s, alsook voor het voldoen aan regelgeving.

Heb je hier vragen over of wil je meer weten? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag verder.

De bouwstenen van een effectief systeem

Om te zorgen dat je moeiteloos aan deze normen voldoet en hoogwaardige patiëntenzorg levert, is het belangrijk jouw KMS goed op te bouwen. Het succes ervan hangt namelijk af van verschillende componenten, die samen de ruggengraat vormen van een effectief systeem: Risicomanagement

  • Risicomanagement is belangrijk voor het identificeren, beoordelen en beheersen van risico’s die de veiligheid en kwaliteit van de patiëntenzorg kunnen beïnvloeden.
  • Documentbeheer Dit gaat over het beheren van patiëntgegevens, beleidsdocumenten en procedures en richtlijnen die nodig zijn voor de dagelijkse operaties.
  • Efficiënt documentbeheer zorgt dat de juiste informatie altijd beschikbaar is voor de juiste mensen. Procesverbetering en verbetermanagement
  • Procesverbetering en verbetermanagement zijn het hart van elk KMS. Het gaat om het continu evalueren en verbeteren van processen om efficiëntie, effectiviteit en flexibiliteit te verhogen.
  • Patiënttevredenheid Patiënttevredenheid is de natuurlijk uiteindelijke maatstaf voor de kwaliteit van zorg. Het gaat niet alleen om het voldoen aan de medische behoeften van patiënten, maar ook om het respecteren van hun waarden, voorkeuren en behoeften.

Succesvol Een Kwaliteitssysteem Opzetten

Hoe zet je een KMS op?

Naast bovenstaande bouwstenen, begint het opzetten van een effectief KMS in de zorg bij het identificeren van de kernactiviteiten en -waarden van jouw organisatie. Hiervoor kun je het BBO-model voor Bewust Beter Ondernemen gebruiken. Zo ontwikkel je een systeem dat echt ondersteunend is aan jouw bedrijfsdoelstellingen. Onze Pro-aQt applicatie faciliteert dit proces met tools zoals standaardformulieren, versiebeheer en handboeken met voorbeeldteksten. Dat zijn essentiële onderdelen van modern kwaliteitsbeheer.  

Lees hier meer over in ons blog over het succesvol opzetten van een kwaliteitssysteem.

Pro-aQt: jouw partner in kwaliteitsmanagement

Bij Pro-aQt begrijpen we de uitdagingen en kansen binnen de zorgsector als geen ander. Onze slimme, digitale applicaties zijn speciaal ontworpen om de kwaliteit van jouw organisatorische processen te verhogen en de deskundigheid van jouw medewerkers te verbeteren. Zo ook ons kwaliteitsmanagementsysteem. Ben je klaar om de kwaliteit binnen jouw zorginstelling naar een hoger niveau te tillen? Wij staan klaar om je te ondersteunen. Neem contact met ons op!